top of page
Post: Blog2_Post

Ilmastonmuutos - näin voit huomioida sen liiketoiminnassasi


Mitä ilmastonmuutos yritystoimintaan liittyen voikaan tarkoittaa?


Muuttuvalla ilmastolla on merkittävä vaikutus elämään niin ihmisten kuin yritystenkin kannalta. On esimerkiksi arvioitu, että kahvin tuotantoon soveltuvista alueista jopa puolet menetetään vuoteen 2050 mennessä. Varsin ikävä ennustus niin meille kahvin ystäville kuin kahvin tuottajille, kauppiaille ja kahviloille.


Kuinka näinkin ikävä aihe kuin ilmastonmuutos voidaan kuitenkin kääntää yrityksen menestykseksi?

Muun muassa Ikea ja Microsoft ovat ilmoittaneet tekevänsä erilaisia toimia ilmastonmuutoksen hyväksi. Ikea ilmoitti äskettäin tavoitteeksensa tuottaa uudistuvaa energiaa oman kulutuksensa verran ja Microsoft haluaa hyödyntää omaa tekoälyosaamistaan ilmastonmuutoksen hyväksi.


Ilmastonmuutoskeskusteluiden kiihtyessä kuluttajat arvostavat yhä enemmän tällaisia toimenpiteitä ostopäätöksessään, ja viestimällä tällaisista asioista pystytään vaikuttamaan organisaatiosta syntyviin mielikuviin pääasiassa erittäin myönteisesti.



Lainsäädäntö voi pakottaa muuttumaan

Ilmastonmuutosta ja ekologisuutta on hyvä tarkastella lainsäädännön ja oman liiketoiminnan kannalta, sekä toisaalta uusien liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmasta.


Ilmastonmuutokseen pyritään vaikuttamaan muun muassa lainsäädännön keinoin. Tästä esimerkkinä on EU-parlamentin hyväksymä direktiivi, joka kieltää kertakäyttömuovin. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa esimerkiksi muovipillit, muovivartiset vanupuikot sekä muoviset kertakäyttöastiat poistuvat kauppojen hyllyiltä.


Jos joku yritys olisi osannut ennustaa tämän niin, että tällaisen uhkakuvan tullen heillä olisi esittää muoville vaihtoehtoinen materiaali, povaisi se varmaankin melkoista onnistumistarinaa.

Ja onhan joku osannutkin.


Suomalainen Sulapac ja Stora Enso ovat kehittäneet puupohjaisen pillin, joka on myös biohajoava. Erityisen hienoa innovaatiossa on se, että materiaali menee läpi nykyisistä massatuotantolaitteista, ja siten sitä voi käyttää jo toimivissa pillitehtaissa. Lisää innovaatiosta voit lukea täältä.

Jos joku yritys olisi osannut ennustaa tämän niin, että tällaisen uhkakuvan tullen heillä olisi esittää muoville vaihtoehtoinen materiaali, povaisi se varmaankin melkoista onnistumistarinaa.

Pillien lisäksi Sulapac kehittää uusiutuvia pakkausmateriaaleja muun muassa kosmetiikkaan ja ruokateollisuudelle. Sulapacin asiakkaina onkin jo nimekkäitä organisaatioita, kuten Lumene, Berner ja Fazer. Lisäksi maailmanlaajuisesti tunnettu luksusbrändi Chanel on yksi Sulapacin sijoittajista.

Melko hyvät lähtökohdat liiketoiminnalle.



Kuinka toimia käytännössä?

Mitä omassa liiketoiminnassa voi sitten tehdä, jotta ilmastonmuutos tulisi huomioiduksi? Liikkeelle on hyvä lähteä siitä, että pohditte, liittyykö liiketoimintaanne tuote tai materiaali, joka on vaarassa poistua markkinoilta tai tulla muuten rajoitetuksi? Entä voisiko jonkin materiaalin vaihtaa ympäristöystävällisemmäksi, tai onnistuisiko tuotannossanne käyttää uusiutuvaa energiaa? Esimerkiksi täältä löydät loistavan listan, josta voit katsoa tarkempia vinkkejä ympäristöasioiden huomioimiseen liiketoiminnassasi.


Varsinaisten toimenpiteiden lisäksi kannattaa muistaa markkinointinäkökulma ja viestintä! Mitä ja millä kanavalla asiaan liittyen halutaan viestiä? Minkälaisesta viestinnästä on hyötyä, kun mietitään omaa kohderyhmää? Mistä kanavasta kohderyhmän parhaiten tavoittaa? Mitään suurta kampanjaa asian ympärille ei tarvitse välttämättä rakentaa, vaan jo pelkkä päivitys siitä, että organisaatiossa huolehditaan kierrätyksestä, voi riittää.


bottom of page