Löytyykö tulevaisuudessa parhaat työntekijät työnhakupalveluista vai jostain ihan muualta?
Moni meistä on kuullut ja saanut kokeakin konkreettisesti työelämän murroksen. Kyseessä on laaja aihe. Toisille se tarkoittaa uuden teknologian mahdollistamia uusia työtehtäviä. Toisille se tarkoittaa työurien pituuksien lyhentymistä yksittäisen työnantajan palveluksessa.
Näiden lisäksi on havaittavissa rakenteellinen murros, jossa työntekijä ei enää ole työsuhteessa työnantajaan, vaan työskentelee oman yrityksen kautta pienyrittäjänä tai freelancerina samalle tai useammalle organisaatiolle. Nämä uudet työmuodot luovat kokonaan uuden mahdollisuuden myös työnantajalle.
Kerrataanpa aluksi, mitä freelancerisuudella tarkoitetaan. Verohallinnon mukaan freelancer voidaan määritellä esimerkiksi näin ”Freelancerilla tarkoitetaan henkilöä, jolla on vuoden aikana, jopa samanaikaisesti, useita työn- tai toimeksiantajia. […] Freelance-työlle on tyypillistä työtehtävien lukuisa määrä sekä työtehtävien tilapäisyys.”
Kyseessä ei siis varsinaisesti ole uusi keksintö. Mielenkiintoisempaa on kuitenkin tarkastella tämän globaalin ilmiön kasvua osana työelämää.
Teknologiset alustat kasvun rakentajana
Tyypillinen freelancer on jonkin asian tai aihealueen asiantuntija ja osaaja (graafikko, maalari, käsikirjoittaja, koodari, digimarkkinoija, jne.), jonka intohimo on keskittyä siihen mitä parhaiten osaa ja haluaa tehdä. Toisaalta vapaus oman työmäärän ja työrytmin tekemiseen kiehtoo. Yrittäjyyttä siis.
Ongelmana yrittäjyydessä kuitenkin on, että yrittäjyys tuo tullessaan muitakin velvoitteita, kuten myyntiä, talouden hallintaa, projektin hallinta ja markkinointia. Olisi siis hienoa, jos tämän osan voisi siirtää minimiin. Varsinkin jos ei tahdo rakentaa yksittäisiin asiakkaisiin linkittyvä pitkiä asiakassuhteita.
Perinteisesti freelancerit ovatkin joutuneet etsimään kallisarvoisella ajallaan omat asiakkaansa, jolloin varsinaiseen asiantuntijatyöhön jää käytettäväksi vähemmän aikaa.
Viime vuosien aikana maailmalle on kuitenkin kehittynyt sähköisiä alustoja verkossa, joiden avulla freelancereiden on yhä helpompi löytää työn tilaajia ja toisin päin. Suurimmat tällaiset alustat ovat UpWork, Fiverr ja Freelancer.
Jotakin freelance työn yleistymisestä kertoo näiden sähköisten alustojen kasvuvauhdit globaaleilla markkinoilla. UpWork on vuonna 2013 perustettu amerikkalainen yhtiö, jossa kaksi pienempää toimijaa perustivat yhteisen yhtiön. Jo vuonna 2017 yhtiö kertoi, että sillä on 14 miljoonaa käyttäjää (freelanceria ja palveluiden ostajaa) 180 maassa ja alustan kautta käydyn kaupan arvo ylitti vuodessa miljardi dollaria.
Toinen merkittävä toimija on 2010 perustettu Fiverr, joka on New Yorkin pörssissä (NYSE) listattu yhtiö. Jo vuonna 2013 tämä freelancer alusta oli Yhdysvaltain 100 suosituimman ja maailmaan 200 suosituimman verkkosivun joukossa. Palvelusta löytyy yli 3 miljoonaa erilaista freelancereiden tarjoamaa palvelua 5$ hinnasta alkaen. Palvelun tarjoajat jakautuvat noin 200 eri maahan ympäri maailmaa.
Kyseessä on siis erittäin globaalia toimintaa ja kynnys omien palveluiden tarjoamiselle on hyvin pieni. Myös asiakkaat eli työn tarvitsijat ovat löytäneet alustan. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että työn ostaminen on hyvin helppoa, kun sopiva tekijä on löytynyt.
Oikean tekijän valintaakin on helpotettu mm. ”rahat takasin takuilla”, työnäytteillä sekä alustojen tarjoamilla helpoilla keskustelu- ja arviointimahdollisuuksilla.
Kasvuvauhti kertoo omaa tarinaansa
On totta, että kaikenlaista työtä ei näistäkään alustoista saa. Merkittävää kuitenkin on, että kun yhä enemmän asioita voi tehdä digitaalisesti, voi palvelun tuottaja toteuttaa palvelun Kanadasta, Pakistanista, Saksasta tai vaikkapa Etelä-Afrikasta käsin.
CNBC:n hiljattain julkaiseman artikkelin mukaan Yhdysvalloissa on 57 miljoonaa freelanceria (35% työvoimasta). Kasvua vuodesta 2014 on 4 miljoonaa. Vuonna 2028 freelancereiden määrä arvioidaan olevan jo 90 miljoonaa.
Laajan tutkimuksen (6000 vastaajaa) mukaan näistä freelancereista 70% tienaa enemmän kuin keskivertopalkan saaja Yhdysvalloissa eli houkutuskin on suuri aloittaa freelancerina työskentely. Freelancereista 51% sanookin, etteivät enää vaihtaisi mistään hinnasta takaisin perinteiseksi palkansaajaksi.
Tutkimus on toki vain Yhdysvaltain työmarkkinoilta, mutta uskon suuntauksen olevan sama myös muualla maailmassa. Olisiko siis aika pohtia, että mitä tämä ilmiö tarkoittaa minun yritykseni kannalta seuraavan kymmenen vuoden aikana? Saanko käyttööni huippuosaamista perinteisin keinoin, kuinka työntekijät haluavat työskennellä tulevaisuudessa ja voisiko freelancer alustojen hyödyntäminen toimia omassa yrityksessäni nykyisen osaamisen täydentämisessä?
Tämän ja monien muiden trendien sekä hiljaisten signaalien merkitystä toimialallesi mietimme Priole-palvelumme avulla. Olisiko aika ottaa selvää, mitkä trendit ovat sinulle merkityksellisiä ja miten ne vaikuttavat omalla toimialallasi.
Comentários