Varmista yritykseksi olemassaolo myös tulevaisuudessa
- Sara Suvinen

- 5.4.2022
- 1 min käytetty lukemiseen
Tänä päivänä strategian merkitys organisaatioissa on suurempi kuin koskaan ja viimeistään nyt “Kun meillä on aina tehty näin.” -ajattelusta luopuminen on ainoa jäljellä oleva vaihtoehto.
Toimintaympäristöjen muuttuessa sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti, organisaatioiden on pystyttävä tunnistamaan asiat, jotka ovat niiden tulevaisuuden kannalta kaikkein merkityksellisimpiä. Organisaatioiden kilpailuedun säilyttämiseksi tarvitaan jatkuvan muutoksen aikakautena sekä uutta ajattelua että uusia toimintatapoja.
Kaikki lähtee muutosvoimien tunnistamisesta. On helpompaa tuijottaa kvartaalin myyntilukuja, mutta ennemmin tai myöhemmin organisaation on pystyttävä tunnistamaan, mitkä asiat ovat sen kannalta kaikkein merkityksellisimpiä tulevaisuudessa.
Vaihtoehtoisten tulevaisuuksien tunnistaminen organisaation ja sen kumppaneiden kanssa kaikkia osapuolia osallistavalla sekä selkeisiin toimenpiteisiin johtavalla strategiatyöllä ei ole koskaan ollut näin suurta merkitystä.
Pelkään, että jos herätyskello ei pian soi, niin kymmenen vuoden kuluttua organisaatiot ovat jakaantuneet pelottavasti voittajiin ja häviäjiin.
Voittajia tulevat olemaan ne, jotka olosuhteista huolimatta pyrkivät näkemään asiat, joihin voivat vaikuttaa ennakoivasti ─ ja myös vaikuttavat niihin. Reagointikyky tulee olemaan keskeinen kilpailutekijä ja tulevaisuutta on pystyttävä ennustamaan muutenkin kuin tunnuslukuja seuraamalla.
Suurin kysymys onkin, KUN tulevaisuus muuttuu - miten meidän on muututtava?
Sara

Mielenkiintoinen kirjoitus! Yrityksen tulevaisuuden varmistaminen vaatii todellakin kykyä ennakoida ja sopeutua muuttuviin olosuhteisiin. Yksi usein unohdettu, mutta kestävä liiketoimintastrategia on keskittyminen ajattomiin, laadukkaisiin tuotteisiin, jotka eivät mene pois muodista. Tällainen lähestymistapa voi luoda vakaan perustan liiketoiminnalle. Esimerkiksi laadukkaat ja esteettisesti kestävät kodin käyttötavarat, kuten nämä esimerkit, voivat vedota kuluttajiin, jotka etsivät kestävyyttä ja pitkäikäisyyttä massatuotannon sijaan.
Tämä strategia perustuu arvoihin, jotka resonoivat yhä useamman kuluttajan kanssa: kestävä kehitys, käsityötaito ja aitojen materiaalien arvostus. Sen sijaan, että kilpailtaisiin vain hinnalla, yritys voi erottua tarjoamalla tuotteita, jotka kertovat tarinan ja kestävät aikaa.
Miten ajaton muotoilu voi olla kilpailuetu?
Ajaton muotoilu ei ole vain estetiikkaa, vaan se on myös taloudellisesti järkevä päätös. Kun tuote on suunniteltu kestämään sekä fyysisesti että visuaalisesti, se vähentää…